Die jongen met de mooie ogen!

Afgelopen week viel er een brief van een advocatenkantoor bij mij op de mat. Er is oppositie ingesteld tegen mijn merk (als merkstrateeg heb ik uiteraard mijn merk geregistreerd). Deze stap van oppositie instellen had ik in mijn entrepreneur journey best over willen slaan. Wel werd ik met de aangetekende brief in mijn bezit, in één klap gedwongen om over de distinctieve brand assets van Merkt na te denken.

De waarde van distinctieve brand assets

Distinctieve brand assets ofwel herkenbare merkelementen. Jenni Romaniuk, co-auteur van het tweede boek van Byron Sharp (bekend van How brands grow) heeft er in 2018 een boek over vol geschreven. De distinctieve brand assets zijn zeer waardevol voor je merk. Ze helpen mee aan de top-of-mind positie bij consumenten doordat ze bijdragen aan, zoals Byron Sharp het noemt, ‘mental availibility’. Het zijn de punten die opvallend en herkenbaar zijn voor het merk. Herkenbare merkelementen die direct de aandacht trekken in de eerste cruciale aandachtsfase. In die zin is het niet veel anders dan bij personen. ‘Die jongen met die mooie ogen’ bijvoorbeeld. Natuurlijk is iemand veel meer dan alleen mooie ogen. Alleen als die ogen dusdanig opvallen wordt het een ‘distinctieve brand assets’. Ze trekken de aandacht en worden in dit geval direct geassocieerd met een persoon. Bij merken werkt het net zo. Denk bijvoorbeeld aan de swoosh van Nike of de arch (M) van Mc Donalds.

Sluipweggetjes

Sterke distinctieve brand assets geven je als merk de ruimte om te werken aan een breed associatienetwerk. Want uiteindelijk wil je dat jouw klanten via zoveel mogelijk associaties aan je merk denken. Zo doet de lachende ‘e’ van Heineken ons niet alleen aan Heineken denken, maar ook aan bier. Je kunt de brand assets zien als een soort ankers, sluipweggetjes in het brein gericht op efficiency. Hiermee maken we het onszelf zo makkelijk mogelijk. Dat moet ook wel, gemiddeld maken we zo’n 35.000 beslissingen per dag. Het is onmogelijk om voor iedere beslissing uitgebreid de tijd te nemen. De sluipweggetjes in ons brein, zorgen ervoor dat we met soms beperkte informatie besluiten kunnen nemen of bijvoorbeeld iets of iemand snel kunnen omschrijven.

Help, wat zijn mijn distinctieve brand assets?

Kortom, het hebben van sterke distinctieve brand assets levert enorm veel voordeel op in het laten groeien van je merk en daarmee ook je business. Nu er oppositie is ingesteld naar Merkt word ik gedwongen om stil te staan bij de brand assets van Merkt. Is het de kleurstelling of juist de manier waarop de t is vormgegeven? Ik sta nog aan de start van mijn entrepreneur journey, maar merk nu al dat ik persoonlijk waarde ben gaan hechten aan onderdelen. Al realiseer ik me uiteraard ook dat dit nu nog niet voor iedereen geldt. Wat wel voor ons allemaal geldt is het belang om de distinctieve brand assets te koesteren. Het zijn strategische tools die je zeker niet verandert, maar juist steeds sterker probeert te maken. Hou ze dus goed in de gaten en kijk vooral naar de twee belangrijke factoren die de kracht bepalen van jouw brand assets:

  1. Hoe sterk zijn ze gekoppeld aan jouw merk.
  2. Hoe uniek is de koppeling. Geldt deze specifiek voor jouw merk of is het meer een associatie met de categorie of de markt waarin je zit.

Wellicht is nu een mooi moment om voor jouw merken de balans op te maken en te bepalen wat er nog moet gebeuren om jouw DBA’s volledig te benutten.

Voor wat betreft de mooie ogen boven dit artikel, die zijn van mijn zoon. Wat mij betreft is het één van zijn distinctieve brand assets. Maar zeker niet de enige. Zo is hij bijvoorbeeld ook creatief, bekijkt hij zaken vaak vanuit een hele andere invalshoek waardoor het er allemaal ineens heel anders uitziet. Maar bovenal is hij mijn zoon. Iemand om trots op te zijn.